پمپ پکیج چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پمپ پکیج چیست؟

قبل از اینکه بدانید پمپ پکیج چیست و چه کاربردی دارد باید به شما بگوییم که یکی از مواردی که در هنگام استفاده از پکیج های دیواری و شوفاژ باید از آن اطلاعات کافی داشته باشید، پمپ پکیج می باشد که در حقیقت عامل جریان آب گرم از رادیاتور است. پمپ پکیج وظیفه ی جریان و انتقال آب گرم تولید شده موجود در رادیاتور را در لوله ها داشته و یکی از قطعات حساس در پکیج های دیواری و شوفاژ شمرده می شود. به دلیل کم یاب بودن قطعات پمپ پکیج، این قطعه نسبت به سایر قطعات گران تر است. فراموش نکنید که در هنگام خرید و نصب پکیج، پمپ پکیج را تست کرده و نحوه ی تنظیم آن را بیاموزید. در ادامه به بررسی بیشتر پمپ پکیج و نحوه استفاده از آن خواهیم پرداخت.

برای شناخت پمپ پکیج باید به انواع آن و کارکرد هر یک به صورت جداگانه آشنا شویم، چرا که پمپ پکیج یکی از اصلی ترین قطعات پکیج در جریان دادن آب رادیاتور ها و راه اندازی سیستم گرمایشی می باشد. از انواع پمپ های پکیج برای لوازم گرمایشی هم چون پکیج دیواری و شوفاژ می توان به پمپ سیرکولاتور آب و پمپ گراندفوس اشاره کرد. یکی از عوامل مهمی که سبب اجرای درست پکیج شده و به صورت مستقیم در فعالیت آن تاثیر می گذارد، طراحی قطعات پمپ پکیج می باشد به همین جهت برای تنظیم پمپ پکیج باید با قطعات آن آشنا بود که از طریق دفترچه راهنما قابل انجام است.

اهمیت تست پمپ پکیج

از عوامل مهمی که در نحوه عملکرد پمپ پکیج تاثیر زیادی می گذارد می توان به تست پمپ پکیج، قطعات و تنظیم آن اشاره کرد. آب گرم رادیاتور در صورت خراب بودن و درست کار نکردن پمپ پکیج متوقف شده و سبب مختل شدن سیستم گرمایشی و گرم کننده آب می شود. این موارد نیز در نتیجه ضعف کارکرد شوفاژ و پکیج های دیواری را در پی خواهد داشت. بنابراین تست و تنظیم پکیج یک نکته ی اساسی در عملکرد درست پکیج است.
بر روی هر پمپ پکیج یک قسمت بازدید وجود داشته که در زمانی که پمپ از عملکرد خود خارج شود می توان آن را باز کرده و نحوه عملکردش را بررسی کرد.

قطعات پمپ پکیج

هنگام رو به رو شدن با اشکالات به وجود آمده در پکیج، آشنایی و اطلاعات درست با قطعات پمپ پکیج ضروری می باشد. در زیر به برخی از این قطعات اشاره خواهیم کرد. قبل از آن به یاد داشته باشید که سیستم ایمنی پمپ پکیج تنها در زمان روشن بودن عمل می کند و حدالامکان باید از جدا کردن آن از برق جلوگیری کرد.

پمپ سیرکولاتور آب

این پمپ که قبل از مبدل اصلی در پکیج های دو مبدله نصب می شود وظیفه ی گردش آب در مدار بسته ی گرمایشی و داخلی در پکیج های شوفاژ دیواری دو مبدل را دارد. سیم پیچ، شفت، توربین یا پروانه، هوزینگ، جعبه تقسیم برق، پیچ تنظیم سرویس کار و کلید تغییر سرعت پمپ از اجزای تشکیل دهنده ی این پمپ می باشند.
هد پمپ
سنجش میزان قدرت و توانایی پمپ در انتقال آب، در شرایط استاندارد بر حسب متر را هد می گویند.
سیستم ضد یخ زدگی
این قطعه وظیفه ی جلوگیری از یخ زدن آب در دستگاه پکیج شوفاژ دیواری و لوله ها را دارد.
سیستم ضد گیرپاژ پمپ
این قطعه یکی از قطعات سیستم ایمنی پمپ بوده و مانع قفل کردن پمپ در پکیج می شود. به دلایل فنی قفل کردن پمپ را گیرپاژ می گویند.
دبی در گردش پمپ
دبی به میزان گردش آب در واحد زمان گفته می شود کخ بر حسب لیتر بر ثانیه، دقیقه یا ساعت بیان می شود.

علائم خرابی در پمپ پکیج و راهکار های آن

1. گیر پاژ بودن پمپ : محور روتور را با یک پیچ گوشتی چرخانده تا محور خلاص به گردش در بیاید. برای مثال تست خازن، مولتی متر را در حالت تست ظرفیت قرار داده و مقدار ظرفیت آن را اندازه گیری کنید. این مقدار باید با نوشته روی آن مظابقت داشته باشد.
2. اختلال در عملکرد پمپ : برخی اوقات وجود هوا در سیستم گرمایشی سبب اختلال در عملکرد پمپ شده که با یک هواگیری می توان آن را برطرف نمود.
3. حرکت نکردن پمپ : زمانی که پمپ در دوران بوده ولی پکیج پس از روشن شدن حرکتی نداشته باشد باید ولتاژ را روی ترمینال بررسی کرد. اگر جریان سیم های رابط و سوکت ها قطع باشند اینبار باید برد را بررسی کرد و در نهایت به بررسی جریان و عدم گردش پمپ، گیرپاژ بودن محور پمپ و خرابی خازن و استاتور پرداخت.

از دیگر علائم خرابی در پمپ پکیج می توان به جامپ کردن پمپ، بهم خوردن تنظیمات قطعات پمپ پکیج و یا خرابی سیستم ایمنی پمپ پکیج اشاره کرد. توجه داشته باشید زمانی که از علل خرابی پمپ پکیج آگاه نبودید می توانید با تعمیرکار تماس گرفته و به رفع مشکل پمپ پکیج خود بپردازید. چرا که در صورت خرابی یا بهم خوردن تنظیمات پمپ پکیج جهت رفع اختلالات موجود در آن نیاز به افراد متخصص همراه با دانش و مهارت و هم چنین استفاده از قطعات درست و با کیفیت خواهد بود.

کلیدواژه : پکیجپمپ
ارسال دیدگاه